Pro e-shop je funkční a promakaný web naprostou nutností. Ale když se ten váš stane spíš koulí na noze a brzdí vás v dalším rozvoji celého projektu, je prostě potřeba změna. A to i v případě, že vás stávající web stál spoustu peněz a nemáte ho ještě ani rok. Jak se s takovým problémem vyrovnat a jak postupovat při tvorbě nového webu, aby se chyby neopakovaly? O tom vyprávěl Ján Gajdušek, zakladatel online galerie ArtBanana.
První web a vlastně celý projekt online galerie byl spuštěn v červnu v roce 2015. Poměrně záhy se začalo ukazovat, že zvolené webové řešení má celou řadu limitů a nedostatků, které komplikovaly práci s webem, další rozvoj projektu a celkově ovlivňovaly i efektivitu práce. Veškeré úpravy, aktualizování webu a správa e-shopu byly navržené zbytečně složitě a zabraly tedy příliš mnoho času. Vystavující umělci nemohli mít do systému přístup a každá drobná změna v jejich profilu tedy musela být řešena přímo někým s týmu. Web nebyl dobře propojený s Google Analytics, nebylo možné ho rozšiřovat o další funkce a tak dále a tak dále.
Jak se projekt rozbíhal a rostl, přibývalo problémů a omezení způsobených nevyhovujícím webem a nemožností rychlých úprav. “Nějaký čas jsme se neustále přizpůsobovali my webu, hledali jsme kompromisy, jak to udělat v rámci možných funkcí, ale bylo to čím dál složitější a začínalo to brzdit celý projekt. Zhruba po půl roce fungování jsme proto došli k tomu, že pokud chceme ArtBananu jako takovou posouvat dál, je potřeba udělat celý web od základů znovu a tak, aby odpovídal našim požadavkům,” vysvětluje cestu k velkému rozhodnutí zakladatel projektu Ján Gajdušek. Nový web bude spuštěn na konci ledna 2017 a v následujícím půl roce bude docházet k postupnému nasazování dalších funkcí.
Co je ArtBanana?
ArtBanana je online galerie a marketplace současného umění. Funguje na webové adrese www.artbanana.cz a jsou tam zastoupeni samostatní umělci i celé kamenné galerie, které skrz web nabízejí díla online. Jde o jednoduchou platformu pro prodej umění, která je uživatelsky přívětivá. Projekt cílí na co nejširší veřejnost, protože jeho cílem je také popularizovat umění a představit jej i lidem, kteří se o něj primárně nezajímají. Projekt se inspiroval v zahraničí a přináší koncept snadného nakupování umění online i do českého kontextu, kde je to zatím novinkou.
Než se rozhodnete pro změnu
Přiznejte si chybu. Chybami se člověk učí. Zní to jako otřepaná fráze, ale je ze života a v případě ArtBanany platí na 200 %. “Kdybychom na začátku o webu a o celém online světě věděli to, co víme teď, tak bychom spoustu věcí na začátku samozřejmě řešili úplně jinak. Ale pokud člověk nezačne, tak se nikdy nikam neposune,” říká Ján Gajdušek.
Hlavní problém, když začínáte, je v tom, že prostě nemůžete předem všechno odhadnout a vymyslet. Zvlášť pokud se pouštíte do segmentu, který je na českém trhu nový a neprošlapaný. E-commerce v oblasti umění je v ČR stále velkou novinkou a obecné povědomí o umění celkově není příliš velké, takže těch neznámých bylo při tvorbě prvního webu opravdu hodně. Podle Jána Gajduška je ale klíčové se nebát a prostě začít. Udělat vše nejlépe, jak v danou chvíli dokážete, a být otevření všem informacím a zkušenostem. Ty vám po čase samy ukážou, jestli je potřeba změna. A pokud ano, načerpané poznatky při ní zkuste maximálně zužitkovat.
Pojmenujte si, v čem všem je stávající web nevyhovující. První web si ArtBanana zadala jako hotovou zakázku u firmy. I to se ukázalo jako problém, protože rychle se vyvíjející projekt potřebuje neustále změny, které v tomto případě nebyly možné. Na začátku navíc ArtBanana pracovala s nějakou vlastní představou o tom, co bude web potřebovat, a podle toho vzniklo zadání. Až praxe ale ukázala, že realita se od představy v mnohém liší. Všechny problémy na stávajícím webu je proto potřeba konkrétně pojmenovat a vědět, proč a v čem vás brzdí, abyste se jim u nového zadání vyhnuli. U ArtBanany to byly například tyto:
- Kvůli specifickému řešení backendu (funkcionalita na pozadí webu, která je jeho motorem) nebylo možné web jednoduše updatovat podle aktuálních potřeb. Web proto nejen neodpovídal požadavkům, ale také neustále zastarával.
- Zvolený redakční systém pro e-shopy OpenCart byl pro potřeby ArtBanany příliš komplexní, ale zároveň postrádal určitě specifické funkce, které e-shop s uměním potřebuje (např. z hlediska práce s obrázky atd.).
- Celý web pracoval se zastaralým programovacím jazykem, neumožňoval nasazení určitých potřebných rozšíření a celkově neodpovídal aktuálním standardům pro špičkový web.
Web byl špatně napojený na Google Analytics a nástroje pro remarketing, které jsou pro dnešní e-shop naprosto nezbytné. Kvůli tomu se například velmi špatně sledovalo chování zákazníků a bylo složité definovat možná zlepšení. - Správa webu byla složitá a časově náročná a velmi zatěžovala tým ArtBanany.
- Prodávající umělci neměli do webu přístup, takže i ta nejmenší změna na jejich profilu vyžadovala několik e-mailů a práci člověka z ArtBanany.
Udělejte rozhodnutí!
Rozhodnutí pustit se do zcela nového webu není jednoduché a je potřeba zvážit pro a proti. V případě ArtBanany to ale byla jasná volba. “Když jsme viděli, v čem všem nás web limituje a že na problémy s ním vlastně neustále narážíme, bylo jasné, že jeho kompletní předělání je jediným a logickým krokem. Neflexibilní systém byl totiž komplikací nejen pro nás, ale i pro umělce, které zastupujeme, a i pro naše zákazníky. Navíc nám bránil v rozvoji a celkově nevyhovoval tomu, čím chceme být – moderním online projektem, který využívá všech nejnovějších možností a trendů,” vysvětluje Ján Gajdušek.
“Jde o to, že na prvním webu jsme myšlenku online galerie teprve otestovali v praxi a vlastně až poté jsme zjistili, jaké jsou požadavky zákazníků i vystavujících umělců. Až s prvním webem jsme také začali pronikat do online marketingu, o kterém jsme na začátku téměř nic nevěděli. Tyhle znalosti jsme se snažili a snažíme aplikovat při tvorbě nového webu, aby byl funkční a prostě po všech stránkách super,” neskrývá nadšení Ján.
Pro Starting UP napsal:
Ján Gajdušek, ArtBanana
[tg_divider style=“faded“]
Jak to s webem ArtBanany dopadlo?
Dozvíte se v lednovém čísle Starting UP.
[tg_button href=“https://issuu.com/startingup/docs/startingup_1-2017_5.vydani_05012017″ color=“orange“ bg_color=““ text_color=““]Prolistovat číslo[/tg_button]
[tg_divider style=“faded“]
Nejnovější komentáře