Jiří Gomola a Tomáš Hodermarsky jsou zakladatelé značky Drip it. Do podnikání se pustili bez předešlých zkušeností, o to větší bylo jejich nadšení. A nepolevilo i přes všechny překážky, na které narazili. Naopak se ještě umocnilo. A značce se daří a dále se rozvíjí. Hlavním sortimentem Drip it je překapávaná káva, kterou si můžete jednoduše připravit prakticky kdekoliv, kde máte po ruce hrneček a horkou vodu. Jen tohle je potřeba, ať už jste v kanceláři nebo pod stanem na dobrodružné cestě napříč Himalájem.
Hlavními motivy toho, co dělají, jsou kvalita a originalita. To všechno se spojilo v kávových sáčcích naplněných stoprocentní arabicou. Rozhovor o krásách i nástrahách podnikání vlastní cestou, kterou si musíte sami vyšlapat, s Jiřím Gomolou vedla Kristýna Maková.
Co pro vás znamená káva? Jaké místo má ve vašem životě?
Povzbuzení. Rituál. Koníček. Káva neodmyslitelně patří k rannímu vstávání. Šálek kávy se stal nedílnou součástí našich pracovních schůzek. Vypadá to, že s každým douškem se posunujeme blíž a blíž k dotažení nápadu nebo vyřešení jakékoli obtížné situace.
Káva je s námi vlastně všude. A od doby, co jsme začali se sáčky DRIP IT, je tomu tak doslova. Najdete ji v každé naší tašce, po kapsách všech bund, dokonce i v autě. Prostě všude. Kromě toho nám oběma káva opravdu hodně chutná a baví nás. Je vlastně ohromným symbolem přátelství. Spojuje lidi v těch nejhezčích momentech. Rodiny spolu pijí kávu po nedělním obědě, přátelé se potkávají u kávy, když si chcete domluvit schůzku, říkáte, že jdete na kafe. A většinou opravdu jdete.
Pěstování kávy je také velmi zajímavá činnost, která vyžaduje spoustu trpělivosti, protože než káva urodí zrno, které můžete zpracovat, může to trvat i pět let. Nabízí velkou chuťovou rozmanitost podle toho, odkud pochází. Existuje mnohou způsobů, jak si kávu můžete připravit. To všechno nás na ní baví.
Od založení Drip it jste ušli pořádný kus cesty a za poslední rok vzrostl počet vašich zákazníků téměř astronomickou rychlostí. Čím to je?
Když jsme v lednu roku 2015 začínali s prodejem, neměli jsme s tímto typem podnikání žádnou osobní zkušenost. Naopak jsme jako zaměstnanci byli zvyklí, že naše práce začíná v bodě, kdy před námi již někdo jiný velký kus práce udělal, a my jsme vše dál rozvíjeli. Tohle pro nás ale bylo úplně nové. Přišli jsme s produktem, který nikdo neznal.
Na začátku jsme si museli oba ujasnit, proč do podnikání vlastně jdeme, jakou přidanou hodnotu náš produkt lidem nabízí, jak chceme, aby vnímali naši značku. A metodou pokus – omyl jsme se do podnikání pomalu pustili. Zcela zásadní pro nás bylo a stále je opakovat to, co funguje nejlépe, a měnit to, co nefunguje vůbec. Často se obracíme přímo na naše zákazníky s prosbou o zpětnou vazbu. Voláme jim, píšeme, posíláme dotazníky a posloucháme to, co nám říkají. Bereme si zadání pro svou práci přímo od nich. To vnímám jako klíčový prvek našeho podnikání, díky kterému tak rosteme. Zapojujeme naše zákazníky do rozvoje značky. Jsou tak součástí všeho.
Jaká byla Vaše cesta k založení e-shopu s kávou?
Všechno začalo tím, že jsme se s Tomášem potkali v jednom zaměstnání. Spojil nás náš zájem o kávu. A protože jsme ve své pracovní roli byli neustále na cestách, začali jsme společně brblat nad tím, že často nemáme možnost dát si dobrou kávu, prostě takovou, na které bychom si opravdu pochutnali. A i když jsem doma holdoval čerstvé mleté kávě připravené ve frenchpressu, do práce se mi tohle vybavení tahat prostě nechtělo.
To spustilo lavinu nápadů, jak naší „tragickou“ situaci řešit. Nejdřív nás napadl kvalitní termohrnek, který se vejde do auta, v tašce na notebook nezabere moc místa a kávu udrží vážně teplou po celou hodinovou cestu. Jakmile jsme zazdili tento nápad, začali jsme si říkat: Proč se káva nedává do čajových sáčků? Koupili jsme tedy prázdné čajové sáčky a naplnili je kávou. Byla z toho obarvená voda, která se nedala pít.
Svedli jsme to na propustnost sáčku, a začali jsme v Číně hledat jiný materiál. A nenašli. Až po několika měsících jsme v Japonsku náhodou narazili na firmu, která měla podobný nápad už před více než 10 lety. Plnila mletou kávou filtry, které umístíte na hrnek a prolejete vodou. To bylo přesně ono. Napsali jsme jim tedy s Tomem hned e-mail. Další den nám odepsali. Pak už následovalo jen pár Skype hovorů, ochutnávka vzorků, výběr druhů kávy, a když už nám to tak chutnalo, že jsme si řekli, že už to asi lepší být ani nemůže, napadlo nás, že si tohle přeci nemůžeme nechat jenom pro sebe. Začali jsme tvořit značku DRIP IT.
Děláte něco, co tu nikdo jiný nedělá – prodáváte překapávanou kávu v sáčku. Proč jste zvolili právě tenhle sortiment?
Souvisí to s celým příběhem. Dovedly nás k tomu okolnosti. Tento způsob přípravy kávy skvěle řešil to, co jsme potřebovali, a zpříjemnil nám pití kávy v pracovním prostředí. Tahle káva nám navíc chutnala tak moc, že jsme ani chvíli neváhali nad tím, že by mohla chutnat i ostatním.
Samotná příprava je také skvělým rituálem. Z vaření kávy udělá pohodovou chvilku. Na chvíli se zastavíte, odpočinete si, nasajete vůni čerstvě připravené kávy, pochutnáte si na ní a dobijete baterky celým tím momentem, nejen kofeinem.
Jaké to je spolupracovat ve dvojici? V čem je to pro vás přínosné? Nebo je to naopak zatěžující?
Je to úplně v pohodě. Jde nám hlavně o to, aby to, co děláme, fungovalo. Pokud máme na něco odlišný názor, prezentujeme obě varianty našim zákazníkům a zpětnou vazbu získáváme od nich. Pracovat ve dvou je efektivní. Daří se nám rychle rozhodovat o tom, do čeho se pustíme. Ano, občas nám na schůzkách chybí další názory, ve dvou se přece jen brzy dostanete na hranici svých možností, je to trochu limitující. A tak si k sobě jednou za čas někoho přizveme na brainstorming.
Bojujeme i s tím, že oba se v současné době zabýváme strategií i provozem současně. To se kombinuje dost složitě, protože neustále přepínáme mezi detailem a pohledem na celek. Je to jedním z hlavních důvodů, proč v blízké době plánujeme rozšířit tým.
Co vám podnikání ztěžuje? S čím se musíte potýkat?
My si moc nestěžujeme. Bereme věci tak, jak jsou. Tím, co nemůžeme ovlivnit se prostě nezabýváme. Možná je to tím, že přes 5 let pracujeme v bankovním sektoru. Bankovní prostředí je prostě často regulováno různými nařízeními, se kterými nic nezmůžete.
Co vám v podnikání nejvíc pomohlo? Jaké impulsy, nápady nebo události to byly?
Nejvíc nám pomáhá, když nám lidé píšou, že jsou spokojení. Zní to jako klišé, ale v dnešní době, kdy má spousta lidí tendenci se ke všemu vyjadřovat spíš negativně, nás tohle povzbuzuje nejvíc. Snažíme se lidem dělat radost. A je na tom úžasné to, že oni nám to potom vrací. Těch pochvalných e-mailů a komentářů dostáváme opravdu hodně.
Z čeho jsme opravdu nadšení, je, že lidé jsou ve svých komentářích velmi konkrétní. Z takové zpětné vazby pak můžeme vycházet při plánování našich dalších aktivit. Úplně vše, co děláme, totiž začíná od našich zákazníků. V lednu jsme jim e-mailem poslali odkaz na dotazník, ve kterém jsme se jich ptali na to, proč pijí naši kávu, kde ji pijí, jakou další kávu ještě pijí. A tak dále. Zjistili jsme, že 60 % lidí si mletou kávu připravuje ještě jiným způsobem – ve frenchpressu nebo kávovaru. Taky jsme zjistili, že jsou s námi lidé spokojeni nejen kvůli kávě, ale proto, jak se k nim chováme. To je pro nás impuls k tomu, abychom nepolevili v našem vstřícném a otevřeném přístupu, a také k tomu, abychom do naší nabídky zařadili také kvalitní zrnkovou kávu.
Mnozí vaši zákazníci vás podporují ve vaší cestě. Jak s nimi budujete tak dobré vztahy?
Tím nejjednodušším způsobem, kterým se vztah vytvářet dá. Od prvního nákupu s lidmi komunikujeme otevřeně, vstřícně a férově. Začíná to nákupním cyklem. Posíláme nejen e-mail s potvrzením objednávky a e-mailem s informací o odeslání balíčku, ale zajímá nás také, zda balíček dorazil a zda dorazil v pořádku. Když se balíček někde ztratí, rychle se zákazníky komunikujeme a ihned posíláme balíček nový. Sami pak zjišťujeme, kde se původní balíček ztratil, a zákazníka do tohoto procesu nezatahujeme.
Prvním nákupem to nekončí. Snažíme se o to, aby se zákazník více „napojil“ na naši značku. Představujeme ji lidem z jiných úhlů pohledu. Jsme víc než prodejci kvalitní kávy. Děláme vše tak, aby za naší značkou viděli víc než produkt. Aby se ztotožňovali s tím, jaká značka je, a chtěli ji s námi tvořit. Sem tam jim uděláme radost také malým dárkem. Naposledy jsme odměnili ty, kteří nám odpověděli na průzkum. Poslali jsme jim kávu s osobním vzkazem.
Co byste poradili, na základě toho, co víte dnes, začínajícím podnikatelům, kteří otevírají e-shop?
Aby příliš neutajovali svůj záměr ve strachu, že jim jejich nápad někdo ukradne. Pokud chcete něco prodávat, musíte mít komu. A nikdo jiný vám lépe nepopíše svůj názor na produkt nebo službu, na to, co chcete prodávat, než potenciální zákazník. Se všemi těmi zjištěnými pak můžete pracovat při vylepšování produktu, distribuce a komunikace.
Ujasněte si, čím jste doopravdy motivování ke svému podnikání. Jsou-li to jen peníze, zahoďte to rovnou. Pokud v sobě nemáte nadšení pro danou věc, při prvním selhání se dostaví frustrace. S Tomem jsme někde četli, že podnikat máte jen v tom, co byste byli ochotni dělat i zadarmo. Jen tak nejlépe překonáte ty chvíle, kdy se vám nedaří. Věřte sami sobě. Na začátku vám hodně lidí bude chtít poradit. Nezapomeňte, že mnoho z nich je hnáno právě penězi, nikoliv stejnou vášní, kterou pro své podnikání máte vy. Dovolte si dělat chyby a učte se z nich.
Jaké sny vám vaše podnikání splnilo?
Těžká otázka. Děláme to, co nás baví. Učíme se nové věci a získáváme zkušenosti. Potkali jsme spoustu zajímavých lidí. Cítíme se dobře. Víc od nás asi nečekejte. Jsme docela skromní.
Svou značku budujete i s motivem společenské odpovědnosti. Co vás k tomu vedlo?
Od začátku jsme chtěli dát tomu, co děláme, nějaký přesah. Cítíme se díky tomu dobře, protože věříme, že děláme dobrou věc. A když se pak jednou za čas potkáme s lidmi, pro které to děláme, je naše radost o to větší. K Bazaru Emmy Smetana i k organizaci Helppes jsme se dostali náhodou, díky lidem, kteří s oběma dříve spolupracovali. Ani chvíli jsme neváhali a šli jsme do toho.
Proč myslíte, že je to dobrá cesta?
Vše, co dělá lidem radost, je dobrá cesta. Viděli jsme příležitost podpořit lidi, pro které je pomáhat druhým celoživotním posláním, a tak jsme to udělali. Nesmírně si vážíme lidí, kteří se umí obětovat i pro ostatní. Navíc to dává i našim zákazníkům další důvod, proč se k nám přidat.
Jaké máte plány do budoucna?
Chystáme se lidem daleko víc odhalovat pozadí toho, jak v DRIP IT s Tomášem, ale i dalšími lidmi, pracujeme. Chceme do vytváření značky naše zákazníky zapojit ještě víc. A taky je blíž poznat. Je pro nás důležité vědět, co naše zákazníky nejen zajímá, ale také nezajímá. Máme ambici nabízet lidem ve vhodný okamžik pouze takové produkty, které jim budou užitečné, a takový obsah, který je bude zajímat.
Co se týká nových produktů, pracujeme na uvedení zrnkové kávy. Abychom se lidem více přiblížili, připravujeme nový web. Ten přinese spoustu nových informací o naší kávě a aktivitách. Pracujeme také na vylepšení funkčnosti e-shopu, stálí zákazníci se budou nově moct registrovat, aby nemuseli neustále dokola vyplňovat svou adresu. Přinese jim to i další benefity. To ale v tuhle chvíli ještě nebudeme prozrazovat. Počkejte si.
[tg_divider style=“faded“]
Už máte předplacený Starting UP?
Nová dávka podnikatelské inpirace každý měsíc!
[tg_button href=“https://www.startingup.cz/index.php/predplatne/“ color=“orange“ bg_color=““ text_color=““]Jak získám předplatné? [/tg_button]
[tg_divider style=“faded“]
Nejnovější komentáře